12 Angry Men | (1957) Film & Tiyatro - vulnicure

3 Mayıs 2015 Pazar

12 Angry Men | (1957) Film & Tiyatro

Yönetmen: Sidney Lumet
Oyuncular: Martin Balsam, John Fiedler, Lee J. Cobb, E. G. Marshall, Jack Klugman, Edward Binns, Jack Warden, Henry Fonda, Joseph Sweeney, Ed Begley, George Voskovec, Robert Webber
Süresi: 96 dakika
IMDb Puanı: 8,9
Ülke: Amerika Birleşik Devletleri

Life is in their hands, death is on their minds.
(Hayat ellerinde, ölüm akıllarında.)

YORUMUM:

Geçtiğimiz haftalarda İstanbul Şehir Tiyatro'sunun 12 Öfkeli Adam oyununa gittim ve oyun beni büyüledi. Eve geldiğimde oyuna dair daha çok şey bilmek istedim ve filmi olduğunu öğrendim. 1957 yapımı bu film ABD Ulusal Film Arşivi'nde muhafaza ediliyormuş.

 Mahkemede bir dava vardır: bir cinayet. Bu cinayette gecekonduda yaşayan, suç eğilimli bir çocuğun babasını öldürmekten suçlu olduğu düşünülmektedir ve jüri üyelerinin oylarıyla birlikte çocuk idam edilecektir. Çocuğun suçlu olduğuna dair sağlam kanıtlar vardır. Ancak 8. jüri, çocuğun bu kadar kolayca idama gönderilmesine karşı koyarak onun suçlu olmadığı yönünde oy kullanır ve 12 jüri tartışma içine girer. Zamanla göz ardı edilmiş bazı şeyler ortaya çıkarılınca jürilerin oyları da değişmeye başlar. Filmde de söylendiği gibi, "Ne zaman ön yargınızı kullanırsanız gerçekleri göz ardı edersiniz." Filmin anlatmaya çalıştığı ve gösterdiği şey de bir bakıma buydu. Ayrıca bu film neredeyse tek bir mekanda geçiyor ve bu konuda bizi hiç sıkmıyor. Senaryosu da, oyuncuları da, anlattığı şey de muhteşemdi ve beni çok etkiledi.

Tiyatrosuna gelelim şimdi de.

Yazan: Reginald Rose
Yöneten: Arif Akkaya
Oyuncular: Can Ertuğrul, Rahmi Elhan, Serdar Orçin, Burçetin Zoga, Gün Koper, Enes Mazak, Kutay Kırşehirlioğlu, Ahmet Özarslan, Metin Çoban, Ali Gökmen Altuğ, Nihat Alpteki, Mehmet Avdan, Erkan Akkoyunlu

Filmi sonradan izleyerekten söylüyorum ki, harika bir uyarlama olmuş. Zaten tiyatro beni çok etkilemişti ve oyun hakkında daha fazla şey bilmek istemiştim. Oyuncular muhteşemdi, kesinlikle oynayabilecek en iyi kişileri almışlar. Filmle de, karakterleriyle de tamamen uyumluydular ve hepsi muhteşemdi. Sahne zaten çok fazla şeyi gerektirmiyor, ama tasarım yine güzeldi. Bildiğim kadarıyla mayıs itibariyle sezon kapandı, ancak denk gelirseniz mutlaka bu oyuna gitmenizi öneririm. Film de bana göre kesinlikle izlenmesi gereken filmler arasındaydı.

Filmden
Joseph Sweeney, 9. Jüri
Henry Fonda, 8. Jüri

PUANIM:

1 yorum:

Görüşleriniz benim için çok değerli :)