John Steinbeck - Fareler ve İnsanlar - vulnicure

17 Nisan 2015 Cuma

John Steinbeck - Fareler ve İnsanlar

Özgün adı: Of Mice and Men
Yazarı: John Steinbeck
Çeviren: Ayşe Ece
Sayfa sayısı: 126
Yayınevi: Sel Yayıncılık
Fiyatı: 10 TL

Fareler ve İnsanlar, birbirine zıt karakterdeki iki mevsimlik tarım işçisinin, zeki George Milton ve onun güçlü kuvvetli ama akli dengesi bozuk yoldaşı Lennie Small'un öyküsünü anlatır. Küçük bir toprak satın alıp insanca bir hayat yaşamanın hayalini kuran bu ikilinin öyküsünde dostluk ve dayanışma duygusu önemli bir yer tutar. Steinbeck insanın insanla ilişkisini anlatmakla kalmaz, insanın doğayla ve toplumla kurduğu ilişkileri de konu eder bu destansı romanında. Kitabın ismine ilham veren Robert Burns şiirindeki gibi; "En iyi planları farelerin ve insanların / Sıkça ters gider..." (arka kapaktan)

YORUMUM:

Bir kitap, ancak bu kadar basit bir şekilde yazılıp insanda inanılmaz bir etki yaratabilirdi. Fareler ve İnsanlar bana kalırsa dostluk mu yoksa kendi çıkarların mı başta olmak üzere pek çok konuyu ele alıyor. Ayrıca gerçekten hüzünlü bir kitap. Kesinlikle bir klasik, bir başyapıt olmayı hak ediyor da.

Dostluk mu çıkarların mı konusunu ele aldığını söylemiştim. Eserde Lennie ve George'un uzun zamandır olan dostlukları kitabın temelini oluşturuyor. Lennie için yarım akıllı diyebiliriz, ancak gerçekten çok güçlü birisi. Ayrıca hoşuna giden şeyleri okşamayı çok seviyor. George da ona göre zeki, her yere birlikte giden bir takım gibiler. İkilimiz, mevsimlik tarım işçisi ve genelde Lennie başlarına bela açtığından gitmek durumunda kalıyorlar. İkilinin hayalleri var. Belki de eserin en güzel yerleri hayallerinin anlatıldığı yerlerdi. Başkasının tarlasında kendilerine ait olmayan ürünlere değil, kendi çiftliklerinde kendi ürünlerine bakmak istiyorlar ve bunun için çabalıyorlar. Ancak Lennie, başlarına bela açmayı sürdürüyor ve burada George için bahsettiğim ikilem oluşuyor işte.

Kitapta fazla karakter yok, ancak karakterler her telden. Ve bu kitabı çok zenginleştiriyor. John Steinbeck'in başlangıçta da söylediğim gibi yalın yazım tarzı kitabı okumayı da çok kolaylaştırıyor bence. Pek çok kişiye hitap edebiliyor bu şekilde.

Bu kitap ayrıca 100 Temel Eser'den bir eser. Geçtiğimiz yıllarda bu listeden çıkarılması, içeriğinin sakıncalı olması vb. bazı konularla da gündeme geldi ülkemizde. Hayır. Lütfen, sahip çıkalım Fareler ve İnsanlar'a. Okuyun, okutun.

KİTAPTAN ALINTILAR:

"İnsanın yüreğinin iyi olması için akla ihtiyacı yoktur. Bana zaten bu ikisi birlikte pek olmuyor gibi geliyor. Gerçekten akıllı bir adama bakıyorsun, hiç de iyi biri olmadığını görüyorsun."

4 yorum:

  1. Eskiden okumuştum kitabı ama o zaman benim için ağırdı biraz. Şimdi bir daha okuyacağım.

    YanıtlaSil
  2. İlkokul yıllarımda okumuştum kitabı. Çocuk aklımla ne kadar etkilendiysem annemin koynunda dakikalarca ağlamıştım. 13 yaşında ikinci kez yine ağlayarak okudum. Söylediğin her şeye harfiyen katılıyorum. Buna rağmen başka hiçbir kitabına elimi sürmedim Steinbeck'in. Ne nahoş, Tutku Otobüsü var elimin altında. Bir an evvel okuyayım bari.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de yanlış hatırlamıyorsam ilkokuldayken İnci'yi okumuştum. Bir de bunu okumuşum.

      Sil

Görüşleriniz benim için çok değerli :)