Chuck Palahniuk - Dövüş Kulübü - vulnicure

2 Mart 2015 Pazartesi

Chuck Palahniuk - Dövüş Kulübü

Özgün adı: Fight Club
Yazarı: Chuck Palahniuk
Çeviren: Elif Özsayar
Sayfa sayısı: 224
Yayınevi: Ayrıntı Yayınları
Fiyatı: 17 TL


TANITIM BÜLTENİ:

İstenmeyen yağlar. Pahalı, butik sabunlar. Maaş çekleri, güzel bir ev, zarif mobilyalar. Yalnızlık ve yabancılaşma. Tüketimin susmayan arsız çağrısı. Yalanlar ve yalanlar. Nefret ve öfke. 

İlk kez yayımlandığı 1996'dan beri bir yeraltı klasiği olarak anılan Dövüş Kulübü, yeni bin yılın eşiğinde geçen bir anti-ütopya öyküsünü anlatıyor. Yaşadığı hayattan nefret eden, ölüm düşüncesini saplantı haline getirmiş, insani yakınlığı kanser dayanışma gruplarında arayan genç adam. Ama aynı dayanışma gruplarının bir başka müdavimi, toplum kaçkını bir genç kadın. Ve Tyler Durden; yalanlar ve mutsuzlukla dolu bir dünyaya kendi yöntemleriyle saldıran yarı çılgın bir kurtarıcı, baştan çıkarıcı bir intikam meleği. Tyler'ın felsefesine göre, tüketim kültürünün uyuşturucu etkisinden kurtulmanın yolu, fiziksel acıyla tanışarak yeniden doğmaktır. Çok geçmeden, gecenin geç saatlerinde bar bodrumlarında toplanan gizli bir dövüş kulübü ülkenin dört yanını saracaktır. Ama Tyler'ın dünyasında sınırlara ve kurallara yer yoktur. Kendi bedenini örseleyen bir müritler ordusu, toplum düzenini ve konformizmi imha etmek üzere Tyler'ın peşine takılır...

Chuck Palahniuk'un ilk romanı, tüketim kültürüne, hırs ve üstünlük duygusuna, güzellik idealine ve iş dünyasına zehir zemberek bir eleştiri yöneltiyor. Palahniuk, karanlık bir mizahla desteklediği güçlü ve çarpıcı üslubuyla, yaşadığımız dünyanın çirkin suretine ayna tutuyor. Son on yılın en özgün, en sarsıcı romanları arasında sayılan Dövüş Kulübü'nü Türkçeye kazandırmaktan sevinç duyuyoruz.


YORUMUM:

Dövüş Kulübü'ne dair herkesin bir fikri olduğunu düşünüyorum. Kitabını okumadıysanız da muhtemelen filmi izlemişsinizdir, o da yoksa konusu hakkında 3-5 fikriniz vardır. Çünkü Dövüş Kulübü, yeraltı edebiyatından çıkmış bir efsaneye dönüştü.

İlk söyleyebileceğim şey, keşke filmi izlemeden önce kitabı okusaymışım ancak filmi ilk izlediğim zamanlarda büyük ihtimalle bu kitabı okuyabilecek yaşta değildim :) Bu sene tekrar izledikten sonra kitabı okumaya karar vermiştim.

Yeraltı edebiyatına pek aşina sayılmam, ancak bu kitabın konusuna gerçekten uygun olduğunu biliyorum. Kitap beni derinden etkiledi. Etkisinde olduğumuz kapitalizme yaptığı önemli ve harika eleştirileri büyük ihtimalle duymuşsunuzdur. 

Kitabın içinde kayboluyorsunuz. Filmi de böyleydi. Ancak kitaptan daha bir etkilendim sanırım, özellikle harika bitti. Film de inanılmaz başarılıydı, Edward Norton'ın muhteşem performansı ağzınızı açık bırakacak kadar iyiydi -sanırım karakterine çok uymuştu- ancak kitapta kendi hayal gücünüzde düşünmek daha güzel geldi. Umarım filmine duyulan ilgi biraz da kitabına kayar ayrıca.

Uzun lafın kısası, beni çok etkileyen bir kitap oldu. Kurgusu biraz kabaca söylersem dehşet bi' şeydi.  Sevmediğim birkaç yönü de olmadı değil, bu yüzden 1 puan da kırıyorum, ancak genel olarak baktığımda çok ama çok başarılıydı. Kesinlikle okumanız gerekiyor.


KİTAPTAN ALINTILAR:

Bir zamanlar sahip olduğunuz şeyler artık sizin sahibiniz olur.

Kurtar beni Tyler, kusursuz ve tamamlanmış olmaktan kurtar.

"Onlar ölmeseydi" diyor Tyler, "onlar acı çekmese, onlar kurban edilmeseydi, bugün hiçbir şeyimiz olmazdı."

Bakacağınız yeri bilirseniz, her taraf gömülmüş cesetlerle dolu.

Cebindeki o zavallı cüzdan değilsin sen.


PUANIM:

3 yorum:

  1. Bu kitabı burada görmeseydim şaşırırdım :) Bunu iyi anlamda söylüyorum. Şimdi yine ben falan yaştayken diye başlayacağım ama umarım çok sinir bozucu olmuyorumdur. Kitap zevkimin bunca örtüştüğü bir blog bulmuşken çenemin düşmesi kaçınılmaz.

    Lise yıllarımda okumuştum Dövüş Kulübü'nü de. Şimdilerde her ne kadar devam niteliğindeki çizgiromanlar canımı sıksa da ve ne bileyim Chuck Palahniuk'u sahtekar bir göt olmakla suçlasam da bir sene boyunca okul çantamda taşıdım bu kitabı ben. Gerçekten çok çarpıcıydı, bu inkar edilemez. Hele ki yazarla ilk kez bu kitapla tanışıyorsan.

    Sen takip ediyor musun çizgiromanları? Ortalık hayli karışıyor yine :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok canım, bir bloggerdan ardı ardına güzel güzel yorumlar almak çok mutlu ediyor beni.

      İşte ben de lise yıllarımda okuyorum :))

      Elimde 0, 1 ve 2. sayıları var, okudum. Ama benim de canımı sıktı. Böylesine bir kitabın üzerine gerçekten çok yanlış oldu. Devamını da daha almadım zaten, eğer kalanlarını toplu halde ucuza yakalarsam alırım belki.

      Sil
    2. Söylemeyi unutmuşum. Buraya bile yazacak vakit bulamıyorum sınavlardan, bir atlatayım ben de senin blogunu keşfe çıkacağım:)

      Sil

Görüşleriniz benim için çok değerli :)