Mona Lisa Smile (2003) | BCP - vulnicure

27 Şubat 2023 Pazartesi

Mona Lisa Smile (2003) | BCP

Blogları Canlandırma Projesi'nin 2022 yılındaki eksiklerimi tamamlamaya devam ediyorum. Sırada kasım ayı var. 

Projede 2022 yılının kasım teması "öğretmen ve okul" idi. 24 Kasım'ı düşününce çok anlamlı bir temaydı ancak bu tema bana çok çektirdi. Geçen sene kasım başlarındayken temayı düşünerek Reşat Nuri'nin Çalıkuşu eserini bu vesileyle alayım, okurum demiştim. İnternette fiyatın 140 TL olduğunu görünce 1 ay İstanbul sahaflarını gezdim durdum. Yok, yok, yok. Bulabildiğim tek şey gençler için sadeleştirilmiş versiyonu ya da internetten daha pahalı sıfır ürünler oldu. Hangi semte, ilçeye gitsem yola çıkmadan o bölgenin sahaflarını araştırdım ama bu amaçla gezdiğim onlarca sahafa rağmen bir türlü kitabı bulamadım. Son çare Beyazıt Sahaflar Çarşısı'na gittim, ki tüm tarihi dokusuna rağmen benim çok da sevmediğim bir yerdir, sağ olsunlar oradakiler bana o kitabı hayatta bulamazsın diye açıkladılar güzelce. Meğer İnkılap Yayınları kitabı, hatta genel anlamda Reşat Nuri'nin kitaplarını pek basmıyormuş. Telif mevzusunun fiyatlandırmada yarattığı etkiyi anlatmaya bile gerek yok. Bir an önce 2026 gelse de Reşat Nuri'yi satın alıp okuyabilsek artık. Şu yaşıma geldim, daha okuyabildiğim Reşat Nuri kitabı sayısı çok sınırlı.

Sonralarda evde Acımak'ı buldum, burada da bir öğretmen vardı galiba diyerek kitabı okudum ama okuyunca bu tema için çok da doğru bir eser olmadığını düşündüm. Başka da kitap aramakla uğraşmadım, dizilere geçtim. Öğretmen dizileri genelde ya 100 sezonmuş, ya da IMDb puanı 4 sularında yüzüyormuş meğer. Abbott Elementary dışındakileri eledim. Tam işte aradığımı buldum diye sevinirken dizinin şu anda yayınlanmakta olduğunu ama yeni bölümlerinin Disney+'a gelmediğini öğrendim. Korsan dizi siteleriyle mi uğraşacağım, sonra izlerim diyerek onu da eledim. Geldik filmlere. Eğitim, öğretmenlik filmi denince ay şunu da kesin izlemeliyim dediğim hiçbir filmi bulamadım. Ölü Ozanlar Derneği'nin de üstüne konuşacak bir şey bulamadım. Ben de uğraşmayı bıraktım, izlenebilir dediğim ilk film Mona Lisa Smile'ı seçtim. Sonunda 2023'te, şubat sonunda şu temaya veda edebiliyorum. Uzun lafın kısası, kasım teması bana epey bir mesai yaptırdı dostlar. Neyse ki 2023'te böyle bir temamız yok da bir daha uğraşmayacağım. 2026'da hala bu etkinliği yapıyor olursak Reşat Nuri'nin telifinin de sona ermesiyle bizzat ben teklif edeceğim kasım ayı temasını :)


Film, 50'li yıllarda muhafazakar anlayışlı özel bir kadın akademisinde öğretmenlik yapmaya başlayan Katherine'i konu ediniyor. Katherine bu okulda Sanat Tarihi bölümünde öğretmenlik yapmak için Los Angeles'taki erkek arkadaşını ve hayatını bırakıyor. Okuldaki ilk dersinde tüm öğrencilerinin müfredat ve kitapta sorumlu olunan her şeyi zaten bildiğini fark ediyor ve öğrenciler tarafından küçük düşürülüyor. Katherine de bundan sonraki derslerinde öğrencilerini modern sanatla tanıştırıyor ve onları kutunun dışına çıkaran, düşündüren bir öğretim metoduyla ezber bilgilerden uzaklaştırmaya, evlenmekten daha büyük ve değerli başarılara teşvik etmeye başlıyor. Katherine'in liberal yaklaşımı ve hayat tarzı elbette muhafazakar okulun yöneticilerini ve bazı öğrencilerini rahatsız ediyor.

Film zamanında pek sevilmemiş, hatta dalga da geçilmiş. Ama aradan geçen 20 sene, yükselişe geçen dark academia estetiği ve kafa dağıtmaya yönelik keyifli filmlerin tekrardan değer görmesiyle bana kalırsa bu filme epey yaramış. Çok farklı bir konusunun olmadığına ve yer yer benzer filmlere fazla benzediğine ben de katılıyorum, karakterleri biraz tanıyınca neler olacağını tahmin etmek de zor olmuyor ancak filmin klasik ve modern sanat kıyası üzerinden kurduğu temeli, karakterlerin bu minvaldeki sohbetleri filmin estetiğiyle birleşince ortaya gayet keyifli bir sonuç çıkıyor. Herkesin doğrusunun tek ve aynı yoldan geçmediğini göstermesini de çok sevdim. Ayrıca kadroda karşımıza çıkan şimdilerin ünlü yüzlerini görmek harikaydı.

Sanattan beslenen, izledikçe insana huzur veren dönem filmlerini ve Gilmore Girls'ü sevenler kaçırmasın. :)

13 yorum:

  1. "Blogları Canlandırma Projesi" nden geç haberdar oldum. Ancak böyle geriye dönüşler olabileceğini bilmiyordum. Her ayın son haftasında o ayın konusu yazılabiliyor olarak düşünüyordum.
    Eski filmleri, dizileri severim. Bunu izlememiştim. Çalıkuşu , lise dönemimin en sevdiğim romanlarından biridir. Ne çok kişiyi etkilemiş, öğretmen olmaya yönlendirmiştir.
    Sevgiyle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında böyle bir izin tam olarak yok, o ayın Rapor yazısı hazırlandıktan sonra genelde kapanmış oluyor ama ben geçen seneden eksiklerim kalmasın istedim, kendi kendime giriştim biraz :) Çalıkuşu'nun böyle bir etkisi olduğu hep söylenir.
      Sevgiler :)

      Sil
  2. Çalıkuşu o kadar pahalı mıymış, üzücü. :/ Artık fiyatlara göre kitap alıyorum, her kitaba 100 TL civarı veremeyiz.
    Tema bayağı bir uğraştırmış. Filmi bilmiyordum, farklı görünüyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef öyle :( Ben de fiyatına göre alıyorum ya da büyük indirimleri bekliyorum hep.

      Sil
  3. Ay bu film, film listemde vardı. Çok güzel anlatmışsın izleme sırasında öne alabilirim.

    Ah, Çalıkuşu!..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım izlersen filmden keyif alırsın o halde :)

      Sahiden, ah Çalıkuşu...

      Sil
  4. Bazı eserleri bulunabiliyor, biraz da şansa bağlı tabii. Ama Çalıkuşu'nun bulunamayışı maalesef denendi, onaylandı. Yakınlarda büyük bir kütüphanenin olması ne güzel sahiden, çok şanslısın. Bizim buralarda da kütüphaneler var ama Çalıkuşu'na dönmek isteyeceğim için elimde bana ait bir kopyasının olmasını istemiştim. Bulamadıkça iyice hırslandım :D Acımak'ı sevdim ben, etkileyici bir kitaptı.
    Film o işlevi yerine çok güzel getiriyor, emin olabilirsin :)

    YanıtlaSil
  5. reşat nuri ve julia roberts aynı yazıda, çok sevdiklerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hasjahaha sahiden alakasız bir birliktelik oldu :)

      Sil
  6. Reşat Nuri'nin çok eserini okumadığımı fark ettim sen deyince. Bir ara bende edebiyat dergilerinden te'lifi biten yazarları takip ediyordum.
    Mona Lisa Smile'ı izlediğimde sevmiştim diye hatırlıyorum. Sanat ile ilgili sahne hala aklımda.
    Benim aklıma öğretmen denince Doğan Cüceloğlu'nun bir konuşması geliyor. Öğretmen olmak ve öğretmenlik yapmak çok farklıdır diyordu. Çok etkilemişti beni. Zaten başlı başına olmak ve yapmak bambaşka şeyler. Birde bir şiir vardı.Dünyanın tüm çiçeklerine diye. Bir duvarın altında kalıp ölen bir öğretmene adanmış çok hoş ve insanın yüreğine dokunan bir şiirdi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Telifi biten ya da bitecek yazarların listesine ulaşabileceğim bir sayfa ya da dergi var mı? Dergilerde böyle kısımlar olduğunu bilmiyordum.

      Ben de denk geldim o konuşmaya, sahiden çok haklıydı. Herkesin bu sözü kanıtlayacak hayatına dokunan ve kendisine illallah ettiren öğretmenleri vardır zaten. :) O şiiri bilmiyorum ama ne kadar dokunaklı olduğunu tahmin edebiliyorum.

      Sil
    2. Ben sabit fikir dergisini takip ediyorum düzenli bir edebiyat dergisi. Genelde haberler kısmında telifi düşen yazarlara yer veriyorlar. Eğer türktelekom altyapısını kullanan bir operetöri kullanıyorsan e-dergi uygulamasından ücretsiz ulaşabilirsin.

      Sil
    3. Çok teşekkür ederim, dergiyi biliyorum eskiden okuyordum hatta ama böyle bir bölümünün olduğunu bilmiyordum. Türk Telekom'u kullanıyorum ben de zaten, çok iyi oldu bu. Çok sağ ol tekrardan :)

      Sil

Görüşleriniz benim için çok değerli :)