Oscar 2023 Filmleri Maratonu #2 - vulnicure

25 Şubat 2023 Cumartesi

Oscar 2023 Filmleri Maratonu #2

 Merhabalar,

Geçenlerde bu yazıda 2023 Oscar filmlerini izlemeye giriştiğimi ve katılmak isteyenleri beklediğimi söylemiştim. Filmleri izledikçe yorumlarımı burada paylaşacağım.

Geçen sene bu işe kalkıştığımda önümde çok uzun bir zaman dilimi vardı, bu sene öyle bir şansım olmadı. Hem izlemek hem yorumlamak fazla uzun zaman alıyor, bu sebeple görüşlerimi hep çok kısa tutacağım. Nereye kadar izleyebilirim hiçbir fikrim yok, elimden ne gelirse artık.


AVATAR: THE WAY OF WATER

Adaylıklar: En İyi Film, En İyi Prodüksiyon Tasarımı, En İyi Görsel Efekt, En İyi Ses

2009 yapımı Avatar'ın devam filmi olan Avatar: The Way of Water, ilk filmin bıraktığı yerin birkaç yıl sonrasını konu ediniyor. Aradan geçen zamanda kendi ailelerini kuran Jake Sully ve Neytiri, yaşanan bir olay sonucunda Pandora'nın dışındaki bir su kabilesinin yanına gidiyor.

İlk filmle alakalı şöyle bir yazı yazmıştım, sonunda da her şeye rağmen gelecek filmlerden umutlu olduğumu söylemiştim. James Cameron, ilk filmin sorunlu olduğunu düşündüğüm tüm noktalarını yeterli oranda çözerek bana söylediğim her şeyi yutturan müthiş bir film deneyimi yaşattı. Sonuçta materyal belli, hâlâ ortada çığır açan bir hikâye yok, hatta kimi yerlerde ilk filmle olan paralellikler abartı bir noktaya geliyor ancak filmin görsel yanı bu açıkları kapatıyor. Tüm kategorilerde adaylıklarını hak ettiğini düşünüyorum ancak özellikle görsel efektler o kadar başarılı ki o heykelcik eve dönmezse ayıp olur. Bu kadar büyük bütçeye sahip olan ve kendini ciddiye alan epik fantastik filmleri sinemalarda daha çok görebilmeyi tüm kalbimle dileyerek bu keyifli filmi uğurluyorum.


EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE

Adaylıklar: En İyi Film, En İyi Yönetmen (Daniel Kwan, Daniel Scheinert), En İyi Kadın Oyuncu (Michelle Yeoh), En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu (Jamie Lee Curtis), En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu (Stephanie Hsu), En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu (Ke Huy Quan), En İyi Özgün Senaryo (Daniel Kwan, Daniel Scheinert), En İyi Film Kurgusu, En İyi Kostüm Tasarımı, En İyi Özgün Müzik (Son Lux), En İyi Özgün Şarkı (Son Lux, Mitski, David Byrne - This Is A Life)

Film, gençliğinde kocasıyla beraber Çin'den Amerika'ya göç etmiş ancak hayatında aradığını bir türlü bulamamış Evelyn'in kendini bir anda çoklu evrenler arası büyük bir macerada bulmasını konu ediniyor.

Bu film izleyicide uyandırdığı farklı deneyim hissiyle 2022'nin sürpriz hitlerinden biri olmuştu. Şimdilerde bol adaylığı sebebiyle biraz yerilse de ben filme bayılanlardanım, hele bir de bunu sinemada izlediyseniz muhtemelen benim gibi unutulmaz anlar yaşamışsınızdır. Filmin farklı evrenleri "Bunu şöyle yapsaydım hayatım nasıl olurdu?" üzerinden karakterleri anlayacak şekilde anlatması ve hikâyenin Çin kökenli bir ailenin dinamikleri üzerinden şekillenmesi bu eğlenceli filme iyi bir duygusal altyapı kuruyor. İki Daniel'in kendilerine has yönetmenlik stilleri son dönemlerin popüler filmlerine farklı bir yaklaşım getirmesiyle öne çıkıyor. 

Dürüst olayım, Jamie Lee Curtis'i ne kadar sevsem de bu filmdeki performansıyla nasıl adaylık aldığını pek anlayamadım. Onun dışındaki tüm adaylıklara ben de hak veriyorum; ortada bütünüyle iyi bir iş var ama bana kalırsa Yardımcı Erkek, Özgün Senaryo ve tabii ki Film Kurgusu en güçlü olduğu dallar.


BLACK PANTHER: WAKANDA FOREVER

Adaylıklar: En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu (Angela Bassett), En İyi Kostüm Tasarımı, En İyi Makyaj ve Saç Tasarımı, En İyi Görsel Efekt, En İyi Özgün Şarkı (Rihanna - Lift Me Up)

2018 yapımı Black Panther'in devam filmi Black Panther: Wakanda Forever'da T'Challa'nın kaybıyla başa çıkmaya çalışan Kraliçe Ramonda ve Shuri'nin karşısına yeni ve beklenmedik bir tehdit çıkıyor.

Chadwick Boseman'ın acı kaybı hepimizi çok üzdü. Marvel'ın Endgame ile kapattığı epik hikâyenin sıradaki evresinin T'Challa'nın liderliğiyle şekilleneceği belliyken, hem karakter hem oyuncu böylesine sevilirken kendisini kaybetmek filmi ve sinematik evreni doğal olarak etkiledi. Film bu değerli isme vedayı, arkasından tutulan yası bana kalırsa çok anlamlı bir şekilde yapıyordu. Gelgelelim filmin kendisi beni yordu ve epey sıktı. Yaşananların bu filme etki etmesi elbette beklenir ve hatta olması gereken bir durumdu ancak filmde ciddi bir ton farkı var ve bunun dengesi bir türlü kurulamıyor. Bir yandan ağır bir yas süreci ve bunun beraberinde gelen tehditle birlikte karanlık, umutsuz bir süreç işlenirken bir yandan Marvel'ın artık insana göz devirten esprileri havada uçuşuyor. Film sürelerinin daha kısa olmasına dair fikir belirtmeyi pek sevmem ancak bu filmden 1 saat gitse sahiden çok daha iyi olurmuş çünkü bu hâliyle ortada uzun, çok uzun bir karmaşa var. Su altı sahneleri de Avatar'ın yeni filmini izledikten sonra pek de etkileyici olmuyor. 

Black Panther'in Marvel içerisinde bundan sonra nasıl bir yol izleyeceğini merak ediyorum ancak bana kalırsa bu film bunun için iyi bir başlangıç olamadı. Kostüm ve makyaj-saç dallarında adaylıklarını hak ediyor diye düşünüyorum, Angela Bassett'in adaylık aldığı oyunculuğu da başarılıydı. Efektler klasik Marvel işte, pek bir olayı yok.


GLASS ONION: A KNIVES OUT MYSTERY

Adaylıklar: En İyi Uyarlama Senaryo

2019 yapımı Knives Out'un devam filmi Glass Onion: A Knives Out Mystery, dedektif Benoit Blanc'ı pandeminin eve kapanmalı günlerinde Yunanistan'da özel bir adada yeni bir maceraya ve çözülmesi gereken cinayete götürüyor.

Knives Out'u ne kadar sevmiştim, anlatamam. Keşke o günlerde blog yazıyor olsaydım da salondan çıktığım o günkü hislerimi bir yere kaydedebilseydim. Eh, hâliyle bu filmi ne kadar çok beklediğimi tahmin edersiniz. Rian Johnson tüm bu heyecanımı ve beklentimi boşa çıkarmadı, ilk filmin yeri ayrı olsa da ondan aldığı mirası ileriye taşımayı başaran harika bir devam filmine imza attı. İlk filmin estetiğinden 180 derece farklı bir tercih yapılmasını sevdim, filmlerin kendilerine ait bir kimlikleri olabiliyor bu vesileyle. Harika kadrosu ve iyi senaryosuyla keyifli bir macera daha yaşatan bu serinin sıradaki filmleri için sabırsızlanıyorum. 

Küçük bir not: Maskeli, izolasyonlu günleri hatırlamak istemeyenler bu filmi izlemesin :)


GUILLERMO DEL TORO'S PINOCCHIO

Adaylıklar: En İyi Animasyon Filmi

Meşhur Pinokyo'nun öyküsünü bilmeyen yoktur. Bu film de adından da anlaşılacağı üzere hikâyeye değerli yönetmen Guillermo del Toro'nun vizyonuyla yorumunu getiriyor.

Pinokyo'nun birçok uyarlamasını izledik ancak bu kadar iyisini, bu kadar üstüne düşünülmüşünü hiç izlemedik. Stop-motion animasyon tekniğini kullanan film Pinokyo'ya hem görsel olarak hem de içerik olarak daha karanlık bir yerden bakıyor, ona bildiğimiz hikâyesinden daha derinlikli bir temel kuruyor. Ana hedef kitlesi çocuklar olan bir filmin pek çok konuyu cesurca sorgulatması, faşist dönemin ortamını anlatması ve insan psikolojisine eğilmesi alışkın olduğumuz tercihler değil ama filmin en güçlü yönleri de bunlar. Müzikal sekanslarıyla da göz dolduran film 2022'de en beğendiğim animasyonlardan biriydi.


PUSS IN BOOTS: THE LAST WISH

Adaylıklar: En İyi Animasyon Filmi

2011 yapımı Puss in Boots'un devam filmi olan Puss in Boots: The Last Wish, yaşadığı bir olay sonrasında ölüm korkusuyla tanışan Çizmeli Kedi'nin efsanelerdeki bir yıldızı arayış yolculuğunu anlatıyor.

DreamWorks'ün animasyon filmleri görsel açıdan iyi olsalar bile beni her zaman eğlenceli hikâyeleriyle yakalamıştır. Çizmeli Kedi'nin bu yepyeni filmi ise ikisini aynı potada muhteşem bir şekilde eritiyor. Filmde yeni bir animasyon stili var, ilk filmi düşününce izleyiciye başta garip gelebilir ancak izledikçe ne kadar iyi olduğu ortaya çıkıyor. Bu yeni animasyon stiliyle 2018 yapımı Spider-Man: Into the Spider-Verse filminin başlattığı yenilikçi ve renkli animasyon anlayışının bu stüdyoya da sıçradığını görüyoruz.

Filmi Türkçe dublaj ve orijinal dublajlı olmak üzere iki kere izledim. Türkçesinde Çizmeli Kedi'nin alışkın olduğum sesinin değişmesine sahiden üzüldüm ancak genel anlamda başarılı bir dublajdı, orijinal versiyonu ise muhteşemdi. Vizyonda orijinal dublajıyla izleyebilmek mümkün değil ancak evlerinizde izlerseniz mutlaka orijinal versiyonunu aramanızı tavsiye ediyorum. Filmin konusu sahiden çok iyi ancak en başarılı olduğu tarafı bu konunun kurulduğu alt metin. Korkusuz kahraman Çizmeli Kedi'nin panik atak geçirmesi beni çok kişisel bir yerden yakaladı, bunun hikâyeye yediriliş şekline hayran kaldım. Filmin kötü kahramanı ana kitlesini çocuklar olarak seçen bir film için çok şaşırtıcı, ben bu kadar başarılı bir kötü karakter görmedim. Görsellik ve animasyon olarak yazının başında da söylediğim gibi rengarenk, inanılmaz keyifli bir iş var ortada. Çizmeli Kedi: Son Dilek için her yönüyle 2022'nin en iyi animasyon filmi diyor, bu yazıyı sonlandırıyorum.

12 yorum:

  1. Avatar'a uzak durduğuma -yazdıklarınla- beni pişman ettiğini söyleyebilirim.

    Gerçi dublajlı olarak gösterime devam ediyor ama, dublajı da ben sevmiyorum işte...

    Çizmeli Kedi ilaç olur mu bilemedim:)

    Üstelik Başka Sinema bu haftayı boş geçti:(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dublaj bence de çok gitmez o filme. Olur da altyazılı yakalayabilirseniz gitmeye değer bence, çok özel bir film oldu benim için.

      Başka Sinema'nın özel gösterimleri mart ile devam edecek galiba. 1 Mart'ta bir gösterimin olduğunu okumuştum geçenlerde.

      Sil
  2. Vallahi film dünyasından öyle bir haberim ki... Şaşkınlıkla okudum.

    YanıtlaSil
  3. EEAAO filmini beğenmedim ben. Sonunu aile bağları ile iyi bağlamışlar sadece diye düşündüm sadece. Ödül sezonunda yardırmasına dolayısıyla şaşırıyorum haylice. Ama ne yapayım, sevmedim işte :)))
    Avatar hala izleyemedim. Sinema çekimi var sadece ortalıkta. Sinemada da izleyememiştim derken bir ara bulacağım artık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Avatar hala tüm dünyada vizyonda. Sinemalardan iyi kar elde ettiği için daha streaming tarihi bile belirlenmedi, Oscar öncesi sinema çekimi haricinde düşmeyebilir internete ama umarım bulabilirsin. :(( Bence sinemalara bir göz atabilirsin, buralarda tüm gün seans koyuyorlar.

      Sil
  4. Sevgili Şebo beni büyük bir dertten kurtardı filmin adı o kadar uzun ki baş harflerini yazmak daha mantıklı :) EEAAO filmini izleyeli yıl olmuş o kadar uzak geliyor ama damağımda bıraktığı tat hala aklımda, tüm o gariplikler arasında varılan nokta beni memnun etti. Michelle Yeoh'a ödül verilmesi çok hoşuma gider. Bir de kurguya... Listede izlediğim bir de Pinokyo var. Tüm o Pinokyo filmleri arasından sıyrılıp en öne geçti. Kitabının çocuk versiyonunu okumuştum. Filmin giriş kısmı, Pinokyo'nun ruha kavuşma kısımları taşları yerine oturttu. Del Toro karakteri tamamlamış dedim. Kısaca çok iyi bir filmdi. Stop motion animasyonlar zaten favorim. Heykeli almasını isterim. Çizmeli Kedi'nin altyazısını bekliyorum. İkinci bölümün orijinalinin birazını seyrettim. Hemen öncesinde de ilk filmi izlemiştim. O da bence şahane bir film olacak. Verdiğin detaylar daha da merak ettirdi animasyonu. Emeklerine sağlık.
    Wakanda'yı da izleyeyim artık ama esprilerin havada uçuşması detayı hoşuma gitmedi. Kendimi ciddi bir film izlemeye odaklamıştım... Glass Onion'un ilk filmi çook güzeldi. Pandemi konusundaki detay beni biraz bocalattırdı şu an ama yazısı çıksın onu da kesin izleyeceğim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sahiden öyle, zaten bu filmin de öyle adı var ki yaz yaz bitmiyor. Ben blogda olunca kopyalıyorum, yoksa hayatta uğraşılmaz :D Ben de aynısını hissediyorum film için, pandemi tedbirlerinin de tam anlamıyla bitmediği bir dönemde vizyona girdiği için kendi kendimize izlemiştik biz ve öyle etkilenmiştim ki..

      Del Toro karakteri tamamlamış cümlesine aynen katılıyorum. Ben heykeli alsa üzülmem ama Çizmeli Kedi'yi o kadar sevdim ki kalbim ondan yana :) Yalnız filmin altyazısı çıkmış olmalıydı, ben 1 ay önce bulmuştum altyazısını sorun olmadan.

      Wakanda'da her an espriler yok bu arada, ciddiyet hissi çok daha baskın, yanlış yönlendirmiş olmayayım. Ama yani öyle dengesiz bir şekilde kurmuşlar ki bu ayarı, beni rahatsız etti ister istemez.

      Glass Onion'u kesinlikle tavsiye ederim. O kısıtlamalı günleri hatırlatıyor evet ama filmin tamamına hakim değil o detaylar, merak etme :))

      Sil
  5. hımm bıçaklar çekildi 2 yi izleyim önce mademsi :)

    YanıtlaSil

Görüşleriniz benim için çok değerli :)