But I'm a Cheerleader (1999) | BCP - vulnicure

5 Ağustos 2022 Cuma

But I'm a Cheerleader (1999) | BCP


Yönetmen: Jamie Babbit
Senaryo: Jamie Babbit, Brian Peterson
Oyuncular: Natasha Lyonne, Clea DuVall, Cathy Moriarty, RuPaul Charles, Melanie Lynskey, Katharine Towne, Katrina Phillips, Joel Michaely, Douglas Spain, Kip Pardue, Eddie Cibrian, Michelle Williams, Bud Cort, Mink Stole, Dante Basco, Julie Delpy
Süre: 85 dakika
Ülke: Amerika Birleşik Devletleri


 Blogları Canlandırma Projesi'nin temmuz teması "İspanyol kültürü ya da romantik drama" idi. Bir süredir şehir dışında olduğum için İspanyol kültürüne uygun bir kitap bulamayacağımı düşünerek onu eledim, geriye pek de heveslenmediğim romantik drama kısmı kaldı. Aslında izlemek istediğim birkaç romantik drama filmi vardı ama benim radarımda olanlar artık herkesin bıktığı içerikler olduğu için temaya uygun bir içerik bulmakta zorlandım. Tam da bu esnada; uyku tutmayan ve artık sabah saatlerine yaklaşılmış bir gecede aklıma gelen But I'm a Cheerleader imdadıma yetişti.


Film, Megan adlı mükemmel Amerikan rüyası tiplemesi genç bir ponpon kızın hikayesini anlatıyor. Megan Amerikan gençlik filmlerinin olmazsa olmazı olarak popüler bir sporcu çocukla beraber olsa da arkadaşları ve muhafazakar ailesi onun lezbiyen olduğundan şüphelenmeye başlıyor. Bunun üzerine ailesi Megan'ı bir dönüşüm terapisi kampına gönderiyor, Megan da kampta diğer öğrencilerle beraber heteroseksüel olmayı "öğrenmeye" çalışıyor.

İçeriğinden bağımsız konusunu okuyunca bahsi geçen olaylar akıl almaz gelebilir ancak film hikayesini parodi biçiminde işliyor. Cinsel yönelimleri "düzeltmek" amacı taşıyan dönüşüm terapilerinin bireylerde yol açtığı geri dönüşü olmayan hasarları tahmin etmek zor değil. But I'm a Cheerleader, özellikle ABD'de yaygınlığını sürdüren bu acı meseleyi mizahı kullanarak çok keyifli bir şekilde eleştiriyor. Senarist Brian Wayne Peterson'ın gençliğinde bu tür bir kampta yaşadıklarından ilham aldığı bu hikaye, kampların insanlık dışı eylemlerin absürtlüğüne dikkat çekerek kendin olabilmenin ve kendin olduğun için sevilmenin verdiği huzuru gerçek yol olarak gösteriyor. 



Filmde kullanılan renklerin canlılığı ve set tasarımları da filmin en başarılı yanlarından olarak her an göze çarpıyor. Film toplumsal cinsiyet rollerinin ve heteronormatif beklentilerin saçmalıklarıyla dalgasını tam da bu rollere atanmış renkleri ve aktiviteleri kullanarak geçiyor. Elbette 20 yıllık süreç içerisinde kimi mizahi unsurlar zamana yenik düştüğünü hissettiriyor ancak filmin verdiği nostalji hissi ve kendin olmak üzerine mesajı tüm bunları göz ardı ettiriyor. Yer yer abartılı oyunculuklar da filmin camp dekorlarına tam uyuyor. Genç Julie Delpy ve Michelle Williams'ı minik rollerde görmek de filmin en tatlı sürprizlerinden.

Benim filme dair en sevdiğim detaylardan biri ana karakter Megan'ın lezbiyen olduğuna dair "sıradan" diyebileceğimiz yaklaşımıydı. Megan yöneliminden dolayı diğer insanlardan farklı hissetmiyor, hatta kampa gelene kadar lezbiyen olduğunun farkında bile değil. Tüm hislerinin gayet normal ve herkesin başına gelen bir tecrübe olduğunu düşünüyor ve onları yadırgamıyor. Toplumun dayattığı kimi yargılar yüzünden olması gereken ilişki tipi heteroseksüel ilişkiler olarak gözüktüğü için genç LGBTQ+ bireylerin diğerlerinden farklı hissettiği bir gerçek, ama gerçek hayatın sorunlarına daha satirik bir tutumla yaklaşan bir kurguda bu yolun seçilmesi benim çok hoşuma gitti.

Uzun lafın kısası, 90'lı yılların ve 2000'lerin ilk yıllarının insana verdiği o yer yer bayağılaşan ama yine de kucaklayan kendine has hissi veren bu tatlı filmi çok sevdim. 90 dakikalığına var olmayan bir dünyanın dertsiz tasasız huzurunu hissettiren bu kült LGBTQ+ peri masalını izlemeye kesinlikle değer.

27 yorum:

  1. Teşekkürler, derhal internette aratıp izliyorum. :)

    YanıtlaSil
  2. izledim tabii, bayılırım bu tür filmlere, lise ve okul filmleri gözdem yaa, spor müzik de :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu şekilde lisede-üniversitede geçen kafa dağıtmalık gençlik filmlerini toplasan ne güzel olur :)

      Sil
    2. tabisi daparım :) yaa şeyi izledin miii, aşka yükseliş, ispanyol filmi, mario casas :)

      Sil
    3. Yok izlemedim ama güzel duruyor bu, bakayım :) Teşekkür ettiim

      Sil
  3. Fotoğraftaki renkler ve o sahne bütünüyle beni benden aldı, yazın etkileyici idi, aklımı ele geçirdi ama tüm bunlara rağmen bende sinema dışında film izleyememe hastalığı başladı şu pandemi sürecinde:) Kurcalayacağım kendisini, sinemalarda var mı, kaçtı mı, gelecek mi diye:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, akıl karıştırmak da yeter bana :)) Film eski olduğu için biraz zor ama belki ileride Onur Ayı seçkilerinde beyaz perdede görme şansımız olur :)

      Sil
  4. İnsanın kendi olabilmesi büyük bir olay.

    YanıtlaSil
  5. Filmin rengi dediğin gibi çok hoş, denk gelirsem izlerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmene sevindim, denk gelirsen iyi seyirler o halde :)

      Sil
  6. Temmuz raporunda adı dikkatimi çekmiş filme bakmıştım. Yönetmenin fikrindekiler izleyenlere pek geçmemiş sanırım. İzleyen yorumları olumsuzdu biraz. Ama biliyorum ki filmlerin altını eşeleyince altından neler çıkıyor. Dönüşüm kampları ilginç bir yapı, varlığından haberdar bile değildim. Senaryo yazarının kampı ilk elden bilen biri olması filme ayrı bir değer katmış bence. Bir de oyuncular arasında Clea DuVall var. İncelemenden sonra izlemeye karar verdimm :) Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. LGBTQ+ sineması içerisinde çokça takdir gören ve sevilen bir film olarak hep duyuyorum ben, yorumların olumsuz olmasına şaşırdım. Clea DuVall'a filmde hayran kalmamak imkansız, sırf onun için bile izlenir :) Tüm oyuncular öyle aslında, çok başarılılar. Bu etkiyi sağlamışsam ne mutlu bana, iyi seyirler :))

      Sil
    2. Türkçe Altyazı sitesinde okumuştum yorumları... Film takdiri hak ediyor bence. Eğlenceli aynı zamanda kahramanların duygusunu da izleyene geçiriyor. Tavsiye için çok teşekkürler :) Michelle Williams'ı Fringe'de oynayan çocukla çektiği ve izlediğim bir gençlik dizisi vardı o günlerden beri severim. Rolü kısaydı ama o bile yetti :))

      Sil
  7. Renklerin canlılığı ve konunun bütünlüğü çok hoş :) Hayret ben izlememişim bu filmi hemen listeme ekledim tabii :)
    Ben bu ay yazamadım bu temayı, Ağustosu yazarım olmazsa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Süper, iyi seyirler o halde :)) Heyecanla bekliyorum yeni tema yazısını:)

      Sil
  8. Ayy çok merak ettim bu filmi, hemen not alıyorum. :)

    YanıtlaSil
  9. Merak ettim filmi. Listeye alayım bunu da ☺️

    YanıtlaSil
  10. Film bayağı eskiymiş ama ilk kez duydum. Listeme ekliyorum. Bakalım ben sevecek miyim? Öneri için teşekkürler :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım seversin :) Ben teşekkür ederim yorumun için.

      Sil
  11. A güzel tavsiye olmuş bu yapım. Hemen bakayım listesine ekliyorum. Seçtğin fotoğraf bile bakmak için güzel sebep ellerine sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, beğenmene çok sevindim :)

      Sil
  12. duymamıştım daha önce konusu dikkat çekici izleyebilirim bir ara :)

    YanıtlaSil

Görüşleriniz benim için çok değerli :)