İki Noel Klasiği: Charlie Brown ve Grinch | BCP - vulnicure

3 Mart 2023 Cuma

İki Noel Klasiği: Charlie Brown ve Grinch | BCP

Epey geç kalmış olsam da Blogları Canlandırma Projesi'nin 2022 yılından kalan eksiklerimi tamamlamaya devam ediyorum. Sırada yılın son ayı var, böylece projeyi ben de tamamlamış olacağım. 

Projede 2022 yılının aralık teması "İskandinav ya da Noel, yılbaşı dizi ve filmleri" idi. Tema projenin duyurusunu ilk gördüğümde beni en çok heyecanlandıranlardan biriydi. Aralık ayında buralardan uzak durmama sebep olan bazı durumlar olduğu için bir film seçkisi hazırlamama rağmen yazısını hazırlayamamıştım. O seçkiyi hâlâ notlarımda tutuyorum, kısmet olursa belki bu sene aralık ayında kullanırım :)

Bu seçkide izleme fırsatı bulduğum biri 1965 biri de 1966 yapımı olan 25 dakikalık iki Noel özel televizyon filmi vardı: A Charlie Brown Christmas ve How the Grinch Stole Christmas. Her iki film de yurt dışında Noel'in kutlandığı ülkelerde klasikleşen, her Noel televizyonlarda çocukların izlediği filmlermiş ancak sanıyorum ki eskilikleri sebebiyle Türkiye'de pek de rağbet gören yapımlar değiller. 

A Charlie Brown Christmas, Noel'in gelişiyle çevresindeki herkesin tüketim çılgınlığında kendini kaybettiği bir ortamda Charlie Brown'ın Noel'den bir türlü keyif alamayışını konu ediniyor. Charlie Brown Noel'in keyif vermesi gereken özelliklerinin onu bir türlü mutlu edememesiyle Noel'in gerçek anlamının peşine düşüyor ve çevresinin tüketim kültürüne teslim oluşunu sorguluyor. 

Ben bu kısa filmi keyifli vakit geçireceğim tatlı bir iş olacağını düşünerek açmıştım, üstüne düşünülecek derin bir mesajı olmasının bende bıraktığı şaşkınlık hissi hâlâ üzerimde. Elbette bu derin mesajda kapitalizm ve bu düzene teslim olmuş toplum eleştirileri olduğu kadar bir inanç meselesi de söz konusu, ancak Charlie Brown Christmas'ta birbirinden farklı karakterlerin tam anlamıyla bir araya gelişi Noel'in anlamını dini hassasiyetlerin de ötesine taşıyor diye düşünüyorum. Bu kısa filmin herkesin sevgisini böylesine kazanmasının sebebi de bundan olsa gerek. Bu arada kısa filmin çok başarılı ve en az kendisi kadar klasikleşmiş Vince Guaraldi besteli bir de soundtrack albümü var, caz sevenler eğer hâlâ dinlemedilerse mutlaka göz atmalılar. :)


How the Grinch Stole Christmas ise adı üstünde, Grinch'in Noel'i mahvetmeye çalışmasını konu ediniyor. Noel'den nefret eden Grinch amacına ulaşmak için arife gününde Noel Baba kılığına girerek Whoville kasabasındakilerin hediyelerini ve Noel sembollü dekorasyonlarını çalıyor.

Ben Grinch karakterini 2-3 sene önce yeni yılla alakalı bir temayı hazırlamamız gerektiğinde arkadaşımdan öğrenmiştim. Dolayısıyla yakın dönemdeki uyarlamalarını izlemedim, bilmiyorum. Yine de karaktere dair izlediğim ilk yapımın bu olmasına sevindim çünkü izlemesi inanılmaz keyifliydi, özellikle şarkılar harikaydı. Tıpkı Charlie Brown'da olduğu gibi burada da Noel'in gerçek anlamını gösteren bir anlatı var ancak oradaki gibi bir sorgulama süreci söz konusu değil, burada Grinch'le birlikte Noel'i Noel yapan şeyin birlik beraberlik olduğunu görüyoruz. 


Belki mart ayında bunu deneyimlemek zor ancak çam ağacınızı ortalara çıkarıp yeni yıl havasına girdiğiniz günler geldiğinde bu iki filmin çok iyi gideceğini söyleyebilirim. :)

11 yorum:

  1. Grinç 2018 animasyonu sinemalara gelmişti, bu vesileyle huysuz karakterle tanışma fırsatı bulmuştum. Hareketli ve keyifle izlenen bir yapımdı. 66 yapımı olanın yeniden çevrimi olabilir ona bakacağım. Charlie Brown'ı da buldum. Tüketim çılgınlığı o yıllarda da yaşanıyormuş demek ki diye düşündüm. Konu hala güncel yani... Müziği de keşfetmiş olacağım, çok teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Muhtemelen öyledir çünkü bu kısa film de Dr. Seuss'un eserinden uyarlamaydı. Tüketim çılgınlığı konusunda ben de aynısını düşündüm. Tabii ki bunun bizim dönemimizde bir anda ortaya çıkan bir şey olmadığını biliyoruz ama o dönemde çocuklara hitap eden bir yapımda bile kendine yer bulması beni de şaşırttı :) Umarım müzikleri seversin. Ben teşekkür ederim :)

      Sil
  2. tabisi hepsini çok severiim :)

    YanıtlaSil
  3. bakarız ki, hele ilkini anlatış tarzın, yılbaşını beklemeden izlesem mi dedirtti, teşekkürler paylaşım için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Charlie Brown'ı o kadar sevdim ki hakikaten her mevsim önerebilirim :) Bu güzel yorum için ben teşekkür ederim.

      Sil
  4. noel konulu filmler ilgimi çekiyor bir sıcaklıgı oluyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buna katılıyorum, o sıcaklık insana ayrı bir huzur veriyor :))

      Sil
  5. O konuda beklentileri boşa çıkarmıyor :) Bu güzel yorum için ben teşekkür ederim İlkay, umarım izler ve en az benim kadar seversin ikisini de. :))

    YanıtlaSil
  6. charlie brown'dan haberim yoktu bulabilirim umarım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben yabancı bir sitede bulmuştum, bulamazsanız yardımcı olabilirim :)

      Sil

Görüşleriniz benim için çok değerli :)