Doctor Strange in the Multiverse of Madness (2022) | Film Yorumu - vulnicure

12 Mayıs 2022 Perşembe

Doctor Strange in the Multiverse of Madness (2022) | Film Yorumu


Yönetmen: Sam Raimi
Senaryo: Michael Waldron
Oyuncular: Benedict Cumberbatch, Elizabeth Olsen, Chiwetel Ejiofor, Benedict Wong, Xochitl Gomez, Michael Stuhlbarg, Rachel McAdams
Süre: 126 dakika
Ülke: Amerika Birleşik Devletleri


 2016 yapımı Doctor Strange'e devam niteliği taşıyan film, çoklu evrenler arasında gezme özelliği bulunan genç bir kızın Doctor Strange'in yanına gelmesiyle yaşanılanları konu ediniyor.

 Filmin seyirci nezdinde ilk tepkileri çok karışık. Ne azılı Marvel hayranları, ne vizyonda gördükçe bu filmlere giden seyirci kitlesi, ne de eleştirmenler filme dair bir fikir birliğine varmış değil. Eleştiriler çok kötü değil ancak gördüğüm kadarıyla filmin bekleneni vermediği yönünde. Ben filmi seven, hatta Marvel'ın en iyi filmlerinden biri olduğunu düşünerek salondan ayrılan taraftayım. Her ne kadar son zamanlarda sinema salonlarında sıkça karşımıza çıkan çoklu evren konusunu klişe, yer yer aceleye kaçan bir biçimde ele alıyor olsa da bu durumu işin görsel yanıyla öyle güzel kotarıyor ki izlerken kusurlu yanlarını unutturuyor. 

Daha önce The Batman yorumumda günümüzde yaygın olan tarzlarıyla çoğu süper kahraman filminde görsel efekt numaralarına yerli yersiz başvurularak senaryo eksiklerinden kaçıldığını söylemiştim. Bu film bunun tam zıddı bir yolu seçiyor, estetik tercihlerinde bir vizyon olduğu için görsel efektler amaçtan çok filmin her şeyiyle bütünleşme yoluna giden bir araca dönüşüyor. Filmin hiçbir saniyesi boşa harcanmadan her anı dolu dolu geçiyor ve seyircinin ilgisi bir an bile perdeden ayrı kalmıyor. Aksiyon ve süper kahraman filmleri ile dolup taştığımız bir dönemde orijinal aksiyon sekanslarını izlemek büyük keyif veriyor. Marvel'ın geçen sene vizyona giren Shang-Chi'si de benzer yanlarıyla kendini sevdirmişti, bu sinematik evrenin artık tekrara düşen dünyasına iki filmin getirdiği yenilikler büyük.

Yönetmen koltuğunda 2000'lerdeki Spider-Man üçlemesinden ve Evil Dead'den tanıdığımız Sam Raimi'nin oturduğu film, yönetmenin kendine has dokunuşlarını her fırsatta seyirciye gösteriyor. Bir Marvel filmini düşününce şaşırtıcı düzeyde gore olan ve korku ögelerini içinde barındıran filmin 80'lerin ucuz diye nitelendirilen kültleşmiş korku sinemasından aldığı ilham türe aşina herkesin ilgisini çekecek derecede kendini belli ediyor. Hayranı olduğum bu döneme iltifat edermişçesine ardı arkası kesilmeyen ve yer yer "camp"leşen bu detayları ben çok sevdim.


Filmin 2 saatlik süresi izleyici açısından tam kıvamında olsa da 10-15 dakikalık eklemelerle daha anlaşılır olacağını söyleyebilirim. Özellikle Strange ve bu filmle tanıdığımız America'nın kurduğu bağa dair daha somut sahnelere ihtiyaç var. Zaten senaryosu ve Everything Everywhere All at Once gibi bir filmle aynı anda sinema salonlarını paylaştığı bir dönemde çoklu evrenlere dair getirdiği nispeten yüzeysel yorum filmin en zayıf noktaları. Ancak rüyaların bizim paralel evrenlerdeki hayatlarımız olması fikriyle yine de gülümsetiyor; tüm sıkıntılarına rağmen iç içe girmeden işlenen derli toplu olay örgüsüyle insanı içine çekiyor ve heyecan unsurlarını her an her an had safhada tutuyor.

Film Wanda'nın kayıpları sonrası yaşadığı travma ve yas sürecine değinmesiyle de ayrıca ağır bir konuyu işliyor. Ancak şunu belirtmek gerekiyor ki bu film 2021 yapımı Disney+ dizisi WandaVision'ın bıraktığı yerden, onunla doğrudan bağlantılı bir şekilde ilerliyor. Diziyi izlemeyenler filmi anlamakta sorun yaşamaz ancak karakterin film boyunca motivasyonunu anlamak adına dizinin izlenmesi büyük fayda sağlar. Hatta ben izlemedim ancak Marvel'ın diğer dizileri Loki ve What If? de ele alınan konuları daha iyi anlamak açısından öneriliyor. Bir filmin ekstra yapımlardan bağımsız işleyişinin olmayışı bir kusur sayılabilir mi, tartışılır ancak Marvel filmleri-dizileri hep bu şekilde bağlantılı ilerlediği için ben bunu çok da yanlış görmüyorum.

Eski Marvel hayranlarının fark edeceği kimi minik sürprizlerle gülümseten; ciddiyet ve eğlence dozajını tam kıvamında tutturan bu filmi türe ilgi duyanların kaçırmamasını tavsiye ediyorum. 

18 yorum:

  1. Gereksiz efekte boğmamaları iyi olmuş. Süper kahraman filmlerine bu yüzden mesafeliyim, kurgu basit, efekt ve hareket çok fazla oluyor. Yine de filmi merak ettim, aydınlatıcı bir tanıtım olmuş. O kıyafeti sevmediğimi bir kez daha dile getireyim. Mavi, laciverti falan çok severim ama bunların kırmızı ile kombin yapılmasından hoşlanmıyorum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benzer sebeplerden aynı hisleri paylaşıyorum seninle :) Bir de artık o kadar çok süper kahraman filmi var ki insan ister istemez beğenilerinde seçiciliğe gidiyor. O kıyafet tatlı bence yaa, filmde sevdim ben :D

      Sil
  2. oooo çok iyi diyosun pekiii :) daha çok wanda ağırlıklı olmuş diyolardı :) raimi severiz tabisi :) on halka efsanesi kadar güzel mi acabaa :) bi de valla hiçbişeyi kaçırmıyon seeen, filmlerde, müziklerdeee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, Wanda ağırlıklı tamamen. Ben On Halka'yı tercih ederim ama bu da onun gibi farklı ve hoş bir iş :)) Popüler kültürün kölesi olmuşum ben Deep :DD

      Sil
  3. Bir Bedenict hayranı olduğum için midir bilmiyorum ancak filme gittim ve ben de çok beğendim :) azınlık mıyız dersiniz? öyle gibi görünüyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Azınlığız sahiden ama en azından yalnız değilmişiz :))

      Sil
  4. Çok tarzım değildir böyle filmler. Ama Deniz sever, ona takılıp izlerim genelde. Bunu izlemedik henüz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Türü seviyorsa bunu da izleme listesine almasını öneririm Deniz'in :)

      Sil
  5. Süper kahraman filmlerinin müptelası değilim ama çıkan filmleri de kaçırmamaya çalışıyorum. Marvel'ın Wolverine'inin yeri bende başka onu ayrı tutuyorum :) Shang-Chi'de sevdiğim bir film olmuştu... WandaVision ve Loki'yi yeni izledim. Çoklu Evren Çılgınlığı öncesinde isabetli olmuş anladığım kadarıyla. Yorumunuzdan sonra filmi iyice merak ettim. Çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de aynı durumdayım, sevmediğimde bile takip etmeye çalışıyorum :) Wolverine'i izlemedim gerçi. Bu dizileri izlediyseniz üstüne Strange çok iyi gidecektir bence :) Ben teşekkür ederim bu güzel yorum için.

      Sil
  6. Bir Marvel hayranı değilim ama başrol beyefendiye hayranlığımdan gidip izleyebilirim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunu bir sürü kişi yapmıştır, eminim :)

      Sil
  7. İlk filmi izleyeli çok oldu. İkinci filmi izlemeden ilkini tekrar izlemeliyim. Umarım senin kadar beğenirim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de ilk filmi çıktığı zaman izlemiştim, sanırım 5-6 yıl geçti üstünden ama çok da sorun olmadı. Yine de tekrar edip gitmek en iyisi tabii, ben bir sürü detayı kaçırmışımdır muhtemelen :) Keyifli seyirler :))

      Sil
  8. Filmin yorumları genelde olumsuz sanki. Ben filmi izlemedim ama şöyle düşünüyorum. Film aslında güzel ama insanlar çok daha iyisini bekledikleri için hayal kırıklığına uğradılar. Yıllardır süper kahraman filmleri izliyoruz ve çok iyi örneklerini gördük. Artık insanlar farklı ve daha iyi filmler izlemek istiyor. Her filmde çıtayı biraz daha yukarı taşımalılar, bu da bayağı zor bir şey.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, bu filmin beklentileri epey yüksekmiş. Özellikle yönetmenin Sam Raimi gibi biri olması buna büyük katkıda bulunmuş olabilir bence. O yüzden ilk kısma tamamen katılıyorum ama bu film tam da farklı olduğu için beğenilmedi gibi geldi bana. Gerçekten de sürekli yukarıya doğru ilerlemek çok zor, bir de şimdinin film bolluğunda imkansıza yaklaşıyor bu ihtimal. :))

      Sil
  9. Oğlumla izleyeyim bu filmi ☺️

    YanıtlaSil

Görüşleriniz benim için çok değerli :)