Mihail Bulgakov - Genç Bir Doktorun Anıları | BCP - vulnicure

26 Mart 2022 Cumartesi

Mihail Bulgakov - Genç Bir Doktorun Anıları | BCP


"Şu aritmetik insafsız bilim. Yüz hastanın her birine beş dakika harcadığımı varsayalım, beş dakika! Beş yüz dakika eder, saate vurursan sekiz saat yirmi dakika... Dikkatinizi çekerim, üstelik art arda... Otuz tane de yataklı hastam vardı. Ayrıca ameliyat da yapıyordum."

 Blogları Canlandırma Projesi'nde bu ayki temamız Tıp Haftası idi. Aslında bu yazıyı tam da Tıp Bayramına denk getirmeyi çok istemiştim ancak o esnada okul için yetiştirmem gereken kitaplar vardı, onları okumaktan temaya uygun kitap seçmeye bir türlü zaman ayıramadım. Ay sonuna kısmetmiş.

Kitap devrim yıllarında, Tıp Fakültesinden yeni mezun olmuş bir doktorun şehirden uzak bir kasabaya gelişiyle başlıyor. Doktor yeni mezun oluşunun etkisiyle sudan çıkmış bir balık gibi hissediyor, teorik kısmını başarıyla öğrenip dereceyle bitirdiği eğitimini pratiğe dökme konusunda bocalamalar yaşıyor. Bir yandan da geldiği ücra kasabanın batıl inançlarıyla, halkın onu genç ve tecrübesiz görüp kâle almayışıyla mücadele ediyor.

Kitap Mihail Bulgakov'un kendisinin de bir hekim olması sebebiyle olsa gerek, çok samimi ve kendini okutan, akıcı bir dile sahip. Aynı doktorun gözünden okuduğumuz 9 hikayenin her biri muhtemelen Bulgakov'un kendi hekimlik günlerinden izler de taşıyordur. Bulgakov zaten anlatım yönüyle çok güçlü bir yazar, iki mesleğini bu kitapta birleştirince ortaya müthiş bir sonuç çıkmış. Bazı cerrahi müdahalelerin tasviri hassas bünyeli kişilere rahatsızlık bile verebilecek kadar güçlüydü ancak ben bu bölümleri okumaktan çok keyif aldım, özellikle doktorun yaptığı işlemlere dair kendinden emin olamayışını ama yine de mesleğinin gerektirdiklerini yapışını görmek çok değerliydi. Mesleğe yeni başlayan herkesin tecrübesizlik kaynaklı bir ne yapacağını bilememe hissi yaşayacağını tahmin ediyorum ancak bir doktorun iç dünyasından okumak çok hoşuma gitti. Kitabın geneli doktorun bu gibi mücadeleleri üzerine olsa da son iki hikayesi farklı konulara değiniyor. Özellikle bir morfin bağımlısının dünyasının anlatıldığı kısım uyuşturucu bağımlılığı konusunda bana şu zamana dek en çok etki eden hikayeydi. Bağımlılık sürecinin kişinin ruhuna etkilerinin anlatıldığı yerler insanın içine işliyordu.

Bu kitabın en sevdiğim yanı ise arka planında dönemin Rusya'sının taşrada kalan toplumunun yaşayış tarzını gösteren çok kasvetli bir tablo çizmesi oldu. Halkın değişmeyen alışkanlıkları, evdeki işleri yüzünden en ağır hastalık teşhislerini bile önemsemeyişleri, doktordan iyi bildiklerini düşünüşleri ve doktorun dikkate alınmayışının ona verdiği "Her şey boşuna mıydı, hiç okumasa mıydım?" hissiyatı çok gerçekçiydi. Kitap bana bu yanıyla cumhuriyet dönemi hikaye ve romanlarında anlatılan halk-aydın çatışmalarını hatırlattı. 

Mihail Bulgakov benim çok sevdiğim ve yaşadığı yüzyılın en büyüklerinden olduğunu düşündüğüm bir yazar. Bu sebeple eninde sonunda bu kitabını da keşfedip okurdum diye tahmin ediyorum ancak bunu hekimlerimizin büyük zorluklar çektiği şu günlerde okumuş olmak en doğrusuymuş. Doktorlarımız kendi seslerini duyurmak için ellerinden geleni yapıyorlar, bize de destek olmak düşüyor. Umarım doktorların doğup büyüdükleri bu toprakları terk etmek zorunda kalmadığı, seslerinin bastırılmadığı günler yakındır. Tıp Bayramı geçti belki ama ben yine de her bir tıbbiyelinin bayramını kutluyorum. Daha mutlu günlerde bayramlarını kutlama şanslarının olmasını da tüm kalbimle diliyorum.

31 yorum:

  1. Kitabı ben de okudum ve çok beğendim. İz bırakan kitaplardan biri. Nefisti, evet:)

    YanıtlaSil
  2. okudum evet ya dediğin gibi iyi kitap, bukgakov da haklısın, bütün kitapları iyi, usta ile margarita var muhteşem bişi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de en sevdiğim kitaplardan biri o, mutlaka okunmalı :))

      Sil
  3. Kitabı çok güzel anlatmışsın, hemen okuyasım geldi. :) Yazardan daha önce okumadım ama beğeneceğimi düşünüyorum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederimm :)) Bence de mutlaka okumalısın, çok da kısa olduğu için hemen kaptırıyor insan kendini kitaba.

      Sil
  4. Yazarın da hekim olması iyiymiş. Okumak gerek o zaman. Merak ettim kitabı, not alayım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım siz de severek okursunuz o halde :))

      Sil
  5. Bunu okuduğuma çok sevindim. Umarım sen de kitabı severek okursun :))

    YanıtlaSil
  6. Okuyup sevdiğim kitaplardan biri. Bu ayın konusu güzelmiş..

    YanıtlaSil
  7. https://www.kayipfisilti.com/2022/03/dim-magaras.html

    yorumlarda sonda, tez nasıl yazılır, pdf linki var :) kitabın kendisi de nette yok ama kitapçılarda var :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu süper oldu, teşekkürler çookça. Yarın biraz kitapçı gezeceğim, orada bulamazsam burayı kullanırım artık :)

      Sil
  8. Çok keyifli bir anlatımdı, teşekkür ederim. :)) listeme ekledim İlkay ve sizin sayenizde.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmenize çokk sevindim :)) Umarım kitabı da beğenirsiniz :)

      Sil
  9. Bu kitapta bir bölüm hiç aklımdan çıkmıyor. Doktorun aklı başında diye düşünüp beğendiği adamın ilacını içerken yaptığı büyük hatayı fark ettiği an. O zaman gülmek ve ağlamak arasında kalmıştım.

    Bunu sevdiysen Ercan Kesal'ın Peri Gazozu kitabını da mutlaka okumalısın. Aynı tarzda kitaplar. Hatta ben onu daha çok beğenmiştim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O bölüm cidden inanılmazdı. Ne yalan söyleyeyim, hastanın mantığı da %100 yanlış değildi sanki :D

      Kitabı hiç duymamıştım, hemen bakayım internete. Öneri için çok teşekkürler :)

      Sil
  10. Okumadım ama okumak istediğim bir kitaptı. Bu yazı vesilesiyle daha erken okuyacağım. Yazarın doktor olması çok iyi. Bir Zamanlar Anadolu'da'yi yazan Ercan Kesal'ın da doktor olması gibi olmuş. Kalemine sağlık. Allah şu aritmetik insafsız bilimin mağduru doktorlarımıza kolaylık versin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ercan Kesal'ın da doktor olduğunu bilmiyordum ama bir önceki yorumda Şule abla onun bir kitabını önermişti, şimdi iyice oturdu bu durum kafamda :) Yorum için çok teşekkür ederim. Gerçekten kolaylık versin, zor bir meslek, hele ki burada.

      Sil
  11. Kitabı yıllar önce okudum ama hiç aklımda kalmamış. Tekrarlamam lazım☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tavsiye ederim, umarım bu okuyuşunuzda seversinizz :))

      Sil
  12. Uzun zamandır okumak istediğim eserlerden, gerçekten dört dörtlük bir esere benziyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle. Umarım en kısa zamanda okursunuz :))

      Sil
  13. Ne güzel bir inceleme yazısı olmuş, kitabı çok merak ettim. Anladığım kadarıyla birçok şey de öğrenebileceğimiz bir kitap.. Kalemine sağlık!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çook teşekkür ederimm :)) Dönemin Rus toplumundan kimi tıp terimlerine pek çok şey kattığı kesin.

      Sil
  14. Çok güzel tanıtım olmuş Ellerine sağlık. uzun süredir kitap almayı erteliyordum yeniden liste yapmaya başladım sayende

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim :) Umarım sen de keyifle okursun o halde :)

      Sil
  15. bir ara dizisi de çıkmıştı ve hoşuma gitmişti o zamandan beri kitabı okumak istiyorum tıp konusu için dizisini paylaşmayı düşünmüştüm ben de ama sonra başka seçim yapmıştım :) güzel bir seçim olmuş kalemine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dizisini ben de kitabın yorumlarına bakarken görmüştüm, iyi bir yapıma benziyordu o da :) Çok teşekkür ediyorumm :)

      Sil
  16. Anı tarzı kitapları çok severim. Hele ki bir doktorun ilk tecrübesini okumak farklı deneyim olacaktır. Kütüphanede denk gelirsem alayım bunu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle katılıyorum, umarım siz de okuma fırsatı bulursunuz :)

      Sil

Görüşleriniz benim için çok değerli :)